Nieuwsbrief 11
zaterdag 6 april 2024
Koepel-voorzitter John Kerstens: ‘We zijn in Den Haag op pad geweest met twee hoofdboodschappen. De eerste is dat we in de plannen die vakbonden en werkgevers bij pensioenfondsen tot nu toe hebben gemaakt onvoldoende terugzien van wat toch de voornaamste reden was waarom er een nieuwe Pensioenwet moest komen: een pensioen dat, anders dan in het verleden, zo veel mogelijk met de inflatie meestijgt. En de tweede boodschap is dat we op een aantal plekken zien dat verenigingen van gepensioneerden niet serieus genoeg genomen worden. En dat terwijl zij op grond van de nieuwe wet dé stem van gepensioneerden zijn bij de hele overgang naar nieuwe pensioenregelingen. Het is dan goed om te zien dat beide onderwerpen door de Kamerleden die we hebben gesproken in het debat aan de orde worden gesteld. En dat daar door de minister positief op is gereageerd.’
In reactie op wat Kamerleden over het hoorrecht te berde brachten, heeft minister Schouten in de Kamer namelijk haar oproep richting vakbonden en werkgevers herhaald: die moeten verenigingen van gepensioneerden voldoende tijd geven om tot een afgewogen oordeel over de voorliggende plannen te komen. En daarbij moeten ze ook serieus (en beargumenteerd) ingaan op alle namens gepensioneerden naar voren gebrachte argumenten en voorstellen. Daar hoort ook het verstrekken van door verenigingen van gepensioneerden gevraagde informatie en berekeningen bij. Hier kunt u de opmerkingen van de minister daarover terugzien:
John Kerstens: ‘Het is goed dat de minister haar oproep nog eens heeft herhaald en daarbij uitdrukkelijk heeft gesproken over het geven van voldoende tijd en informatie aan onze verenigingen om hun werk goed te kunnen doen. Dat helpt ons waar sociale partners zich daar onderuit proberen te wurmen, zoals bijvoorbeeld bij het ABP. We weten dat met name vakbonden het blijkbaar vervelend vinden om gepensioneerden serieus te laten meepraten. Ze zien de verenigingen van de Koepel toch als concurrent. Daarom wordt bijvoorbeeld in stukjes die ze op hun website plaatsen zorgvuldig elke verwijzing naar het hoorrecht vermeden en proberen ze de invloed van gepensioneerden tot een minimum te beperken. Een beetje triest wel, maar tegelijk een bewijs dat we op de goede weg zijn als het om de behartiging van de belangen van gepensioneerden gaat. Men heeft blijkbaar last van ons.’
Bankinformatiepunten kunnen verschillende diensten aanbieden, zoals:
Het openen van bankrekeningen.
Het uitvoeren van transacties, zoals stortingen, opnames en overschrijvingen.
Het verstrekken van informatie over financiële producten en diensten van de bank.
Het verstrekken van advies over spaar- en beleggingsmogelijkheden.
Het verstrekken van ondersteuning bij het gebruik van bankkaarten, internetbankieren en mobiele apps.
Het concept van bankinformatiepunten evolueert voortdurend met technologische vooruitgang en veranderingen in de manier waarop mensen hun bankzaken regelen.
Alle bankinformatiepunten van de pilot zijn inmiddels van start gegaan. De Betaalvereniging Nederland heeft hierover deze week een persbericht gestuurd naar regionale media: https://toegankelijkbankieren.nl/2024/04/04/vervolgpilot-bankinformatiepunten/
Of die koppeling deze keer in stand blijft, is echter de vraag. Voorzitter John Kerstens van de Koepel Gepensioneerden: ‘We hebben tijdens de vorige (extra) verhogingen van het minimumloon al alle zeilen moeten bijzetten om die koppeling overeind te houden. Dat is toen gelukt, maar nu moeten we opnieuw aan de bak. Sowieso omdat de verhoging van het minimumloon zelf deze keer nog erg ongewis is. En die onzekerheid is nog een stuk groter als het om het mee verhogen van de AOW gaat.’
Dat komt omdat het wetsvoorstel voor verhoging van beide in de Tweede Kamer wel op een meerderheid kon rekenen, maar de daar uitgebrachte voorstemmen afkomstig zijn van partijen die in de Eerste Kamer géén meerderheid hebben. BBB, inmiddels in de Eerste Kamer vertegenwoordigd met zestien zetels, stemde in de Tweede Kamer bijvoorbeeld tegen. Net zoals overigens CDA en VVD.
Het gaat deze keer om een extra verhoging van het wettelijk minimumloon met 1,2%. Aan het meestijgen van de AOW met dat percentage hangt een prijskaartje van jaarlijks 800 miljoen. Kerstens: ‘Dat is veel geld, maar wel uitermate welkom voor al die senioren die moeten zien rond te komen van alleen AOW of AOW en een klein pensioentje. Dat is namelijk allesbehalve een vetpot. Voor deze mensen is het maar blijven stijgen van de prijzen een fors probleem. En daar kan, daar móet, met het overeind blijven van de koppeling wat aan worden gedaan.’
In feite is Helders boodschap volgens Trouw te veel: zoek het zelf uit. “Waar zij de aangewezen persoon is om ouderenzorg bovenaan de politieke agenda te krijgen, laat ze ouderen in de steek. “Haar advies aan mensen zonder netwerk is vooral simplistisch: ga naar het buurthuis. Of volg een valpreventiecursus en blijf daarna dan koffie drinken.”
Diepe crisis
Ondertussen verkeert de ouderenzorg volgens Trouw al lange tijd in diepe crisis, waar Den Haag stevig aan bijdroeg. Van de 2,7 miljard euro jaarlijks extra die in 2017, na het manifest van Hugo Borst en Carin Gaemers, is toegezegd aan de ouderenzorg, is 60 procent weer sluipenderwijs wegbezuinigd, berekende het Centraal Planbureau vorig jaar.
Definitieve nekslag
Daarnaast is de sector op de arbeidsmarkt nauwelijks concurrerend, wat weer het ergste doet vrezen voor het Haagse beleid om verpleeghuiszorg zoveel mogelijk bij de mensen thuis aan gaan te bieden. Alleen zo kan immers bezuinigd worden op extra verpleeghuisbedden. Meer lijkt er volgens het commentaar van Trouw niet nodig om de ouderenzorg definitief de nekslag te geven. En het laat zich raden wie daarvan vooral de dupe zal zijn.
Bekijk onze
dossiers
Koepel Gepensioneerden
3500 GB Utrecht
T: 030 – 28 46 080
E: communicatie@koepelgepensioneerden.nl
W: www.koepelgepensioneerden.nl